top of page

HARDLOPEN

Hardlopen is van grote positieve invloed op de gezondheid. Mede daardoor leven hardlopers gemiddeld 5 jaar langer dan inactieve mensen. Hardlopen verkleint het risico op de 2 belangrijkste doodsoorzaken in de ontwikkelde landen. Dat zijn kanker en hart- en vaatziekten. Daarnaast verkleint hardlopen de kans op leefstijl gerelateerde aandoeningen als diabetes type2 en hypertensie. Lopen heeft daarnaast ook een positief effect op de geestelijke gezondheid en verkleint de kans op overgewicht en invaliditeit.

Hoe gaan we trainen?
We gebruiken het hardloop opbouwschema van Run2day voor een veilige en gezonde start van jouw hardloop carrière.
1x per week in de groep en daarnaast 2x voor jezelf. Dit kan ook in de sportschool op de loopband.
In het opbouwschema wordt er gewerkt met hardlopen en wandelen. Het hardlopen betreft een looppas welke goed aanvoelt en met zo’n intensiteit dat je makkelijk met een eventueel loopmaatje kan praten (=regelmatige ademhaling). De bedoeling van de wandelpauzes is dat men actief kan herstellen van de looppas. Actief herstel geeft een beter trainingsresultaat dan passief herstel zoals zitten of over een hek gaan hangen.

Het geheel blijft nu goed beheersbaar en je zal merken dat het, zeker in de beginperiode, snel de goede kant opgaat. Om de intensiteit van het lopen nauwkeurig te bepalen, is het gebruik van een hartslagmeter het overwegen waard.
In de eerste maanden van je opbouw werk je dus met een duurlooptempo (en wandelen). Dit is de meest geschikte vorm om het uithoudingsvermogen te verbeteren. Ook op het niveau van vetverbranding heb je hiermee het meeste effect, aangezien een dergelijke trainingsopbouw het “afvallen” bevordert.

Elke les beginnen we met een goede warming-up en eindigen met een nog betere cooling-down. Na een training zijn je spieren juist extra kort en is het goed ze juist dan rustig weer een beetje op te rekken.

Tijdens de 8 weken training gaan we ook letten op de techniek en leren we effectiever te lopen, dit doormiddel van loopscholing.

Elke 8 weken start er een nieuwe loopgroep.

En, vergeet het belangrijkste niet: genieten...

press to zoom
1/1
bottom of page